Google+ Leacuri pentru plictiseala: Varful Parangul Mare si Lacurile Mandra, Rosiile

joi, 30 iulie 2015

Varful Parangul Mare si Lacurile Mandra, Rosiile

Pentru prima data in Parang, am facut un traseu destul de greu, mergem cu masinile prin Petrosani pana la baza telescaunului, dupa care luam telescaunul pana la Cabana Rusu. De aici am mers pe creasta pana in Varful Parangul Mare, Varful Carja, Lacul Mandra, Lacul Rosiile, Stana Rosiile, Paraul Rosiile, Valea Jietului, Cabana Groapa Seaca.
Muntii Parang fac parte din grupa muntoasa Parang-Sureanu-Lotrului, fiind cea mai mare ca suprafata dintre masivele muntoase ale tarii noastre, sunt caracterizati prin imbinarea a doua tipuri de relief glaciar si carpatin. Sunt strabatuti de Transalpina, cea mai inaltă sosea din Romania.
Varful Parangul Mare este cel mai inalt din Masivul Parang cu o altitudine de 2519 metri, al patrulea varf muntos din Romania, cel mai inalt dupa Muntii Fagaras.
  Deci am luat telescaunul, un drum dus costa in jur de 12 lei. Frumoasa priveliste de sus cu Valea Jiului, Retezatul nu se vede din cauza norilor. Marcajul este banda rosie. Traseul trece pe sub Varful Parangul Mic, ajungem la prima caldare glaciara unde s-au mai oprit si altii sa admire peisajul abrupt. Trecem de varfurile Piatra si Scurtu, iar poteca ne duce la refugiul Carja construit din piatra.
  Urmeaza un urcus foarte greu de jumatate de ora pana la Varful Carja (2405m). Perisajul carstic este spectaculos, in vale admiram Lacul Mija. Trecem printr-o zona stancoasa cu pereti abrupti ce coboara in vai salbatice si se deschid frumoase hornuri catre Lacul Mija si Lacul Verde.
In sfarsit ajungem la Varful Parangul Mare, stam la rand sa facem fotografii pentru ca mai sunt turisti in zona.
  Coboram spre saua Gruiului, apoi pe o poteca serpuita cu grohotis in caldarea Rosiile. Un indicator ne spune ca mai avem 5 ore de mers pana la Groapa Seaca (si inca 17 km pe asfalt pana la masini). De aici schimbam marcajul pe bulina rosie. Coborarea spre lacul Mandra este grea, caldarea prin care coboram este foarte abrupta si astfel ajungem la frumosul lac Mandra la 2148 metri denumit si Lacul Oglinda Mandrii.
  Apare o zona cu bolovani care trebuie sariti cu grija. Lacurile Lung si Rosiile sunt apropiate unul de celalalt, aflandu-se la o inaltime de aproximativ 2000 m. Ajungem la Lacul Rosiile si la Lacul Lung, dupa care urmeaza o pasune intinsa unde intalnim o turma de oi fara ciobani, ajungem la intelegere cu cainele care ne dadea tarcoale, fotografiem magarul turmei alaturi de oi si mergem mai departe. In acesta zona am pierdut de doua ori marcajul dar am urmat firul vaii si l-am regasit si tot aici ne-a apucat si o ploaie scurta de vara, nu mai mult de un sfert de ora. Am trecut printr-o zona de jnepenis dupa carte am ajuns la interesantul Refugiu Agatat, pacat ca este plin de gunoaie acolo. Putin mai jos am gasit semne de reamenajare al traseului, marcaj refacut, punti din lemn noi, speram ca ajung si la refugiu.
Am continuat traseul pe drumul forestier pana am iesit in Cheile Jietului la asfalt aproape de Cabana Groapa Seaca.
  De aici ar fi trebuit sa facem 17 km pe asfalt pana in Petrosani, dar spre norocul nostru Cristi a facut autostopul ca sa recupereze masina de la baza telescaunului de unde o lasasem. Dupa ce vreo trei masini in care erau numai doi pasageri nu au oprit, una in care erau patru persoane si un caine a oprit si l-a luat pana in Petrosani, oameni si oameni…
Echipa de astazi: Elena, Tim si Cristi.
  Dupa acesta tura am ramas cu amintiri de neuitat pe langa numeroasele lacuri glaciare din zona peisaje șlefuite de relieful glaciar si numeroase puncte cu privelisti care-ti taie rasuflarea.