Google+ Leacuri pentru plictiseala: Calea ferata Oravita-Anina

sâmbătă, 28 februarie 2015

Calea ferata Oravita-Anina

Denumita si „Semmeringul bănăţean”, este prima cale ferată montană de pe teritoriul României si una dintre cele mai vechi din tara, a doua ca vechime. Prima a fost calea ferata Bazias- Oravita inceputa in 1846 la mai putin de doi de ani de prima cale ferata pentru locomotiva cu aburi din lume. A fost conceputa pentru a se realiza transportul la Dunare si mai departe pana in Austria a carbunelui si al minereului din Anina si Oravita. Are o lungime de 34 km desi distanta in linie dreapta dintre cele doua localitati masoara doar 15 km. Trenul opreste in statiile: Oravita, Cariera Maidan, Lisava, Ciudanovita, Garliste, Anina.
    Traseul este de un pitoresc deosebit datorita peisajului variat ce se succede prin fata noastra, trenul merge incet pe buza muntelui, pe margini de prapastii adanci, pe viaducte impunatoare sau prin tuneluri lungi. Remarcabile lucrari de arta facure in stanca dura de calcar a muntilor Aninei de pe parcurs ne incanta privirea: 14 tuneluri, 10 viaducte, numeroasede poduri de piatra si podete metalice. Doua treimi din traseu este sapat in stanca fiind o capodopera in domeniul contructiilor de cai farate.
    A fost construită cu forta de munca locala, de asemenea au participat persoane colonizate din Oltenia, bufeni si tirolezi din Oravita. Au fost adusi mesteri pietrari din Italia ai caror urmasi ii gasim si astazi in aceste locuri.
    Plecand din Oravita, spre vest si nord-vest se desfasoara peisajul salbatic al Vaii Carasului. Trenul urca incet la poalele muntelui se insiruie casele cu acoperisuri de tigla ale satului Bradisorul de Jos in apropierea caruia este un viaduct elegant arcuit pe pilonii sai. Dupa Cariera Maidan panta creste, in vale sclipesc undele paraului Lisava, calea ferata incinge ca un brau mijlocul muntelui pana la Lisava. Trecem peste Valea Jitinului pe cel mai inalt viaduct de 37 metri.  Statia Ciudanovita se vede in jos, trenul urca pieptis pana la Statia Garliste de unde se poate admira rustica panorama a Podisului calcaros al Carasovei. Aici se afla cel mai lung tunel si punctul de altitudine maxima a intregii linii. Trecand prin tunelul Garlistei trenul incepe sa coboare spre Anina, apoi prin inca patru tuneluri scurte cu valea Aninei in stanga ducandu-ne spre orasul huilei banatene.
    Oravita a fost un centru de minerit inca  din vremea cotropirii romanilor. Minele de arama de aici au fost exploatate in timpul stapanirii turcești si reluate în timpul stapanirii austriece. Oravita adaposteste cel mai vechi teatru din tara: Teatrul “Mihai Eminescu” inaugurat in 1917. Sala construita in stilul barocului vienez, a fost martora unui mare numar de manifestari culturale importante, adapostind artisti de seama de-a lungul deceniilor. Denumirea  teatrului este legata de venirea trupei lui Mihail Pascali, din care facea parte si Mihai Eminescu care era sufleorul trupei.
Am fost de patru ori pe acesta cale ferata: prima data in 2012 cu trenul de la Oravita la Anina si intors, atunci am vizitat si Teatrul Mihai Eminescu din Oravita. A doua oara pe 9 septembrie 2013 cu bicicleta din satul Garliste am urcat dealul Moghila, am mers pe o portiune a caii ferate pana la halta Garliste. A treia oara cu ocazia aniversarii a 150 de ani de la inaugurarea caii ferate impreuna cu cei de la Asociatia Prietenii Muntilor din Resita cand am facut o frumoasa tura cu bicicletele si am participat la festivitate in Oravita. A patra oara in februarie 2014 o tura pe jos prin zona, cand am trecut pe sub Viaductul Jitin si am parcurs o portiune din calea ferata pe jos pana in Ciudanovita.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu